Parktijd
Parktijd
Parktijd is een vast onderdeel in het rooster en vormt een belangrijk moment waarin de leerlingen bewust werken aan hun eigen leerproces. Deze vaste momenten in het rooster zijn bedoeld om te leren plannen, zelfstandig te werken, studievaardigheden te ontwikkelen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun schoolwerk. Verder wordt er tijdens Parktijd ook ruimte voor gemaakt om te lezen in een zelfgekozen boek, om leesplezier en leesvaardigheid te vergroten. Docenten begeleiden de leerlingen bij het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten. Zij helpen leerlingen om overzicht te krijgen en op een effectieve manier met hun tijd om te gaan. Zo ontwikkelen de leerlingen vaardigheden die niet alleen tijdens hun schooltijd van belang zijn, maar die hen ook voorbereiden op het vervolgonderwijs en hun verdere toekomst.
Tijdens Parktijd maken leerlingen gebruik van de Plenda (planner + agenda). Deze combineert de functies van een agenda met die van een planner, waardoor leerlingen overzicht krijgen over hun schoolwerk en leren vooruitdenken om hun tijd goed in te delen. Klik hier voor het 6 stappenplan van de Plenda.